Utmaning
Trafikförvaltningen (TF) ansvarar för förstudier, upphandling och operationell uppföljning av alla kollektivtrafikslag inom Stockholms län.
I enlighet med politiska beslut från tidigt 1990-tal lades driftansvaret för trafiksystemen över på privata aktörer, vilket innebar en radikal förändring av villkoren för upphandlingsprocessen.
I syfte att etablera en process för kostnadskontroll utvecklades en uppsättning modeller för att förutsäga kostnaden för trafikproduktion. Dessa modeller kunde sedan användas för att uppskatta upphandlings- och driftskostnader samt för att utvärdera anbud under upphandlingsprocessen.
Syntells lösning
Syntell ombads att analysera kraven på kostnadsmodellerna från ett organisationsperspektiv. Denna analys synliggjorde behovet av att skapa en generisk kostnadsmodell som kunde anpassas för att passa för respektive trafikupphandling. Analysen synliggjorde också behovet av att modellera kostnader över kontraktens hela livscykel, något man aldrig gjort tidigare.
En generisk modell utvecklades, godkändes av Trafikförvaltningen och etablerades som utgångspunkt för framtida modifierade versioner som sedan kunde användas inom upphandlingsprojekt. Dessutom producerades utbildningsmaterial och användardokumentation i syfte att stötta implementationen av beräkningsmodellen inom organisationen. Syntell skapade också en matris som identifierar ägar- respektive kontrollansvar för varje kostnadselement.
Skapat värde
En gemensam pragmatisk approach mellan Syntell och Trafikförvaltningen skapade ett gott samarbetsklimat. Syntells expertis inom Life Cycle Management gav nya perspektiv på ett känt problem. Vårt engagemang inom olika upphandlingsprojekt medgav omfattande validering av modellerna.