Vi är enormt stolta och glada över att få vara del av det nya ramavtalet i kammarkollegiets upphandling: Managementtjänster – verksamhets- och organisationsutveckling. På Syntell har vi i mer än 20 år hjälpt kunder i den publika sektorn med att effektivisera verksamheter och organisationer och fokus är att bidra till en kostnadseffektiv livscykelhantering av system och tjänster. Vi erbjuder därför en omfattande portfölj av tjänster som alla, på olika sätt, är nödvändiga för att uppnå de önskade resultaten med verksamheten. Syntell kan specifikt bidra med förändringar och utveckling av organisatorisk förmåga inom en rad olika områden som Cirkulär ekonomi, offentlig upphandling, kravledning och kravhantering, systemsäkerhet och riskhantering och mycket mer.
Ramavtalsområdet avser tjänster som stöder genomförande av förändringar i verksamheten i syfte att effektivisera, utveckla, följa upp och genom detta höja kvalitén. Tjänster som omfattas är översyn av verksamheter, organisation och ekonomi, analys av resultat, uppföljning och utvärdering. Uppdragen kan bl.a. omfatta framtagning av underlag inför förändringar samt målsättningar, strategier, processkartläggningar, styrmodeller, verksamhetsplanering, förändringsledning, uppföljning, kravställning inför eventuellt följande behov av upphandling; ändrade processer och organisation m.m.
Utöver ovanstående är vi experter på att planera och genomföra förändringar med hjälp av våra modeller för verksamhetsanalys, verksamhetsutveckling, förändringsledning samt uppföljning och nyttoanalys.
”Ramavtalet är oerhört viktigt för oss då det ger oss en ny säljkanal in till etablerade och nya kunder inom offentlig förvaltning inom verksamhetsutveckling och strategi. Redan idag har vi betydande uppdrag inom detta område, men med detta ramavtal kommer vi kunna utvidga vår affär på ett bra sätt.
Denna typ av tjänster är inget nytt för Syntell. Sedan starten har vi jobbat med att utveckla företag och offentliga verk till att bli effektivare och mer kostnadseffektiva, så vi besitter sedan lång tid erfarenheten. Tittar man på våra konsulter och hur vi arbetar så blir det också tydligt hur ett relativt litet företag som Syntell kan vara konkurrenskraftiga. Traditionellt har konsultbolag en struktur som bygger på en pyramid med många juniora konsulter i botten med allt mer kvalificerade, men till antalet färre, konsulter högre upp i hierarkin. På Syntell har vi en lite annan approach. Vi fokuserar, i princip enbart, på seniora resurser, och hanterar sedan basen av pyramiden, samt till del behov av experter, med ett väl utvecklat partnernätverk. Sammanslaget innebär detta att Syntell kan erbjuda både volym samt djup mot våra kunder, och med detta är vår pyramid lika stor och utvecklad som de ”stora jättarnas”. Dock vinner vi på att bibehålla flexibiliteten i den lilla organisationen, och det är vår primära konkurrensfördel. ”
– Martin Hedung, Business Area Manager Syntell
Arbetar du med offentlig upphandling eller är du nyfiken och vill lära dig mer, håll ögonen öppna för information kring det seminarie vi kommer hålla i ämnet under hösten.