Utmaning
Vår kund är ett nordiskt läkemedelsföretag som även arbetar inom medicinteknik. De har producerat sitt läkemedel i 90 år och tar även fram injektionshjälpmedel. Från att ha varit marknadsledande internationellt började de se sina konkurrenter ta fram mer avancerade hjälpmedel. Vår kund har alltid tillverkat en enklare lösning men kände sig tvingade att följa sina konkurrenter. I tio år arbetade den medicintekniska avdelningen med ett projekt att ta fram en mycket tekniskt avancerad lösning som skulle kunna fjärrstyras. Trots att de spenderat stora summor pengar blev resultatet inte bra och projektet lades ner. Syntell kontaktades för att göra en projektgranskning. Vi skulle undersöka varför projektet inte fungerade och ge förslag på hur det kunde ha genomförts för att undvika att göra samma misstag i framtiden.
Syntells lösning
Syntell gick igenom allt skrivet material för att skapa en bild av hur projektet var planerat att arbeta, och hur det fungerat i praktiken. Vi tittade också på hur företaget arbetar som helhet. Problemet kan ibland ligga utanför projektet om det inte får rätt stöd i företaget. Flera intervjuer gjordes med nyckelpersoner på olika positioner. Analysen identifierade anledningar och områden där det hade behövts ett annat angreppssätt för att få ett bättre resultat. Vi satte upp en målbild av hur liknande projekt borde se ut på längre sikt och hur företaget kan arbeta för att nå den målbilden. Syntell fanns med som stöd när rapporten skulle presenteras för ledningsgruppen på avdelningen. Rapporten innehöll en checklista på fem block: Ledning/Styrning, Organisation, Processer och Metoder, Information samt IT-system. Vi gav rekommendationer inom alla block för att få ledningen att förstå helhetsbilden. Rapporten fungerade som ett tungt underlag till ett beslut om förändring och personalen kände sig engagerade i att genomföra ett urval av rekommendationerna. Kunden har gjort om hela sin utvecklingsprocess som är en revidering baserad på vår input. De har också tillsatt personer i organisationen som ska utveckla den medicintekniska verksamheten. Syntell har coachat implementeringen av rapporten samt definierat processtöd med mallar.
Skapat värde
Ett mål med rapporten var att skapa självinsikt hos kunden om vilka områden som behöver förändring och utveckling. Vår kund insåg konsekvenserna av att gå ifrån en enkel produkt till en mer avancerad. Problemet var att den kombinerade mjukvara och hårdvara på ett sätt som aldrig gjorts innan. Programvara kräver mycket förarbete vilket var en kultur som saknades i företaget. Avdelningen underskattade mjukvarans komplexitet. Syntell har en förståelse för hur man utvecklar komplexa produkter och kom in med ett ”best practise”, så att företaget kunde ta lärdom av den erfarenhetsbasen. Rapporten blir ett organisatoriskt minne. Ett mervärde är att personalen i dag är aktiva i forum kring disciplinerna som Syntell arbetar med.